Élénkítőszerek – kávé, tea, sport, kokain vagy több alvás a nyerő megoldás?

Élete rengeteg területén kell helytállnia nap mint nap. Nem csoda, ha néha plusz energiára vágyik. Mihez folyamodjon, ha kifogyott a szufla? Cikkünk segít az opciók között választani.

Munka, család, barátok, sport. Életünk legfontosabb területei, melyek rengeteg energiánkat felemésztik. És akkor még nem is említettük a számos, kevésbé fontos de mégis sok feladatot adó életterületet. Nem meglepő, ha már Önben is felmerült a kérdés:

„Hogyan lehetne több energiám?”

A rohanó életvitel sem segít. És ha még ez sem lenne elég, az egyre több területen jelen lévő maximalizmus szintén többletstressznek tesz ki minket. A lehetőségek korában élünk, ahol bárki képezheti magát és tehet azért, hogy elérje célját. Ez persze a felelősséget is ránk helyezi. Ha valamit nem értünk el, csak saját magunkat hibáztathatjuk.

Megértjük, ha több energiára vágyik. Mik a lehetőségek és melyek azok, melyekkel jobb, ha nem él?

Több alvás

Kézenfekvő. Az alvás nagyban befolyásolja testünk működését. Bár az alvásról ma már jóval többet tudunk, mint akár csak néhány évtizeddel ezelőtt, még mindig sok a feltérképezetlen terület. Az az elmélet például, mely szerint testünk ilyenkor passzívan pihen, rég megdőlt. Agyunk ilyenkor rendszerezi a nap során történteket és tanultakat és kifejezetten aktív. Az álmok ennek a rendszerező folyamatnak a részét képezik.

A napi 7-8 óra alvás által elegendő energiához jutunk. Hormonháztartásunk megfelelően működik, melynek kiemelt szerepe van stressztűrőképességünk és energiaszintünk megfelelő szabályzásában.

Kávé

Közkedvelt megoldás, sokan el sem tudnak indulni reggel egy csésze forró fekete vagy tejeskávé nélkül. Valóban energiát ad a kávé? Pótolhatja az alváshiányt?

Kutatások szerint porblémamegoldóképességünk jelentősen romlik az ideálisnál kevesebb alvás következtében. A problémamegoldás gyorsasága lényegében intelligenciánkat jelenti. Az imént említett kutatások során a kontrollcsoport egyik része fogyasztott kávét, míg a másik része nem. Ezt követően intelligenciateszteken használt logikai feladatsort kellett megoldani a résztvevőknek. A kávét fogyasztó tesztalanyok nem teljesítettek jobban, de rosszabbul sem.

Akkor hasztalan a kávé?

Nem teljesen. Közérzetünket javítja, így jobban érezzük magunkat. Az alvást azonban mint láthattuk, nem képes pótolni. Így nem javasoljuk, hogy az elcsalt alvásidőt kávéval próbálja pótolni.

Tea

Koffeintartalma miatt hatása a kávéhoz hasonló. A nagy különbség a hatás kiteljesedésében rejlik. Míg a kávé rövid ideig tartó, erősebb energialöketet jelent, addig a tea hosszabb távon fejti ki hatását, egyszerre kisebb “löketet” adva. Nehéz lenne megnevezni, melyik az előnyösebb, az adott helyzettől függ.

Vitaminok és nyomelemek

Az alvásidő növelése mellett a másik eszköz, melyett ajánlunk. Különösen a téli, hideg időszakban fontos a vitaminok és nyomelemek megfelelő pótlása.

Energiaszintjének ideális szinten tartásához a többi évszakban is ajánljuk a vas és D-vitamin bevitelét. Mindkettő többletenergiát biztosít és segít jobban helytállni a mindennapokban

Sport

Alvás, vitaminok és nyomelemek, sport. Az energiszint növelésének szentháromsága. Bár elsőre paradoxonnak tűnhet, a sport által elfáradt test a regenerálódást követően erősebbé, ellenállóbbá válik. A sport másik előnye, hogy rövid távon kevesebb alvás is elegendő lehet. Ezzel ugyanakkor nem érdemes visszaélnie, az ideálisnál kevesebb alvás már rövid távon sem tesz jót egészségének.

Kokain

Kiváló élénkítőszer, rengeteg hátránnyal. Illegális, drága és középtávon is káros az egészségre. Használatát még szorult helyzetben sem ajánljuk!

+1: utazzon!

Szakadjon ki a mindennapokból és ismerjen meg távoli helyeket. Rengeteg előnnyel számolhat!

Ön milyen módszerrel próbál a víz felett maradni a mindennapokban? Kíváncsian várjuk véleményét, kommenteljen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *